Сенсорні проблеми у дітей з аутизмом: що це таке і як допомогти

Що таке сенсорні проблеми

Сенсорні проблеми – це некоректне сприйняття та обробка інформації від органів чуття, що часто зустрічається у дітей з аутизмом і включено до діагностичних критеріїв РАС autismspeaks.org. Сенсорні виклики можуть проявлятися як:

  • Гіперчутливість – дискомфорт від світла, звуків, дотиків тощо.
  • Гіпочутливість – зниження сприйняття, як-от відсутність відчуття голоду або потреби в туалет, і потяг до яскравих стимулів.

Чим це проявляється

Діти можуть:

  • уникати яскравого світла, гучних звуків, неприйнятних текстур;
  • навпаки, шукати активних стимулів – рухи, гримаси, стрибки, шурхіт;
  • активно маніпулювати предметами: гризти, торкатися, шарудіти;
  • прикривати очі/вуха, емоційно зриватися або байдужіти до сигналів тіла (голод, біль) .

Як це відчувається і які наслідки

  • Перебування в середовищі з яскравим світлом, гучною музикою чи сторонніми запахами може швидко виснажувати дитину, викликати роздратованість, відмову від спілкування чи звичайних дій .
  • Стимінг (повторювані рухи, звуки, фокуси) — це спосіб саморегуляції.
  • Перенавантаження сенсорними стимулами може викликати тривогу, емоційні зриви, мовний ступор .

Стратегії допомоги

Адаптація середовища

  • Використовуйте затемнені лампи, легкі штори, світлофільтри від LED.
  • Встановіть в кімнаті місце зі спокійною атмосферою: навушники, затички, зони без запахів.
  • Створіть комфортне місце для занять, де дитина відчуватиме себе в безпеці .

Сенсорний режим і ігровий підхід

  • Для гіпочутливих: забезпечте регулярні перерви на рух, тактильне стимулювання, сильні смаки, вагові ковдри, “сенсорний раціон” у вигляді рухових ігор .
  • Для гіперчутливих: обмежте дратівливі стимули – етикетки одягу, неприємні продукти, яскравий світautismspeaks.org.

Навчання самопідтримці і самозахисту

  • Допоможіть дитині усвідомити свої потреби: “коли мені потрібно тиші”, “я хочу заглибитися в темряву”.
  • Вчіть говорити або жестами просити сенсорну паузу, наприклад: «вимкни світло», «я хочу тут побути спокійно».
  • Використовуйте візуальні допоміжні матеріали, сенсорні тайм‑аут‑зони.

Співпраця з фахівцями

  • Людина з аутизмом має право на адаптаційні умови в школі чи садочку
  • Ерготерапевт може скласти індивідуальну “сенсорну дієту”.
  • Використання кібер‑ або програмних сенсорних засобів також допомагає.

Share

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *