Що таке сенсорні проблеми
Сенсорні проблеми – це некоректне сприйняття та обробка інформації від органів чуття, що часто зустрічається у дітей з аутизмом і включено до діагностичних критеріїв РАС autismspeaks.org. Сенсорні виклики можуть проявлятися як:
- Гіперчутливість – дискомфорт від світла, звуків, дотиків тощо.
- Гіпочутливість – зниження сприйняття, як-от відсутність відчуття голоду або потреби в туалет, і потяг до яскравих стимулів.
Чим це проявляється
Діти можуть:
- уникати яскравого світла, гучних звуків, неприйнятних текстур;
- навпаки, шукати активних стимулів – рухи, гримаси, стрибки, шурхіт;
- активно маніпулювати предметами: гризти, торкатися, шарудіти;
- прикривати очі/вуха, емоційно зриватися або байдужіти до сигналів тіла (голод, біль) .
Як це відчувається і які наслідки
- Перебування в середовищі з яскравим світлом, гучною музикою чи сторонніми запахами може швидко виснажувати дитину, викликати роздратованість, відмову від спілкування чи звичайних дій .
- Стимінг (повторювані рухи, звуки, фокуси) — це спосіб саморегуляції.
- Перенавантаження сенсорними стимулами може викликати тривогу, емоційні зриви, мовний ступор .
Стратегії допомоги
Адаптація середовища
- Використовуйте затемнені лампи, легкі штори, світлофільтри від LED.
- Встановіть в кімнаті місце зі спокійною атмосферою: навушники, затички, зони без запахів.
- Створіть комфортне місце для занять, де дитина відчуватиме себе в безпеці .
Сенсорний режим і ігровий підхід
- Для гіпочутливих: забезпечте регулярні перерви на рух, тактильне стимулювання, сильні смаки, вагові ковдри, “сенсорний раціон” у вигляді рухових ігор .
- Для гіперчутливих: обмежте дратівливі стимули – етикетки одягу, неприємні продукти, яскравий світautismspeaks.org.
Навчання самопідтримці і самозахисту
- Допоможіть дитині усвідомити свої потреби: “коли мені потрібно тиші”, “я хочу заглибитися в темряву”.
- Вчіть говорити або жестами просити сенсорну паузу, наприклад: «вимкни світло», «я хочу тут побути спокійно».
- Використовуйте візуальні допоміжні матеріали, сенсорні тайм‑аут‑зони.
Співпраця з фахівцями
- Людина з аутизмом має право на адаптаційні умови в школі чи садочку
- Ерготерапевт може скласти індивідуальну “сенсорну дієту”.
- Використання кібер‑ або програмних сенсорних засобів також допомагає.